תקציר: בספר שופטים פרק ג' כתוב: ויעבדו בני ישראל את עגלון מלך מואב שמונה עשרה שנה… ויקם להם ה' מושיע את אהוד בן גרא.(שופטים ג', י"ד-ט"ו). לא מסופר לנו דבר על תהליך הופעתו של מושיע, כיצד הוא רוכש את מעמדו, כיצד הוא מגיע למקום המניע אותו ומעניק לו יכולת ליטול את היזמה לידיו? את הפער הזה יש למלא מתוך הבנתנו את המציאות…
[זהו פרק מספרו של גרשון הכהן: 'משופטים למלכים: מבוא לתאוריה פוליטית תנ”כית'. לתוכן העניינים לחצו כאן]
עודכן ב- 19 בדצמבר 2024
אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות. בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים.
[מאמר זה ראה אור לראשונה באתר 929, והוא מופיע פה באישורם ובאישור המחבר]
מאמר זה הוא שלישי מתוך שלושה מאמרים, העוסקים בסולם / בפירמידת הצרכים של מאסלו. המאמרים האחרים הם:
* * *
בספר שופטים פרק ג' כתוב: ויעבדו בני ישראל את עגלון מלך מואב שמונה עשרה שנה… ויקם להם ה' מושיע את אהוד בן גרא (שופטים ג', י"ד-ט"ו).
לא מסופר לנו דבר על תהליך הופעתו של מושיע, כיצד הוא רוכש את מעמדו, כיצד הוא מגיע למקום המניע אותו ומעניק לו יכולת ליטול את היזמה לידיו? את הפער הזה יש למלא מתוך הבנתנו את המציאות.
אהוד בן גרא אינו אזרח מן השורה. יש להניח כי בהגיעו אל מלך מואב ומנחה בידו מאת בני ישראל, הוא מגיע במעמד ייצוגי. קשה להניח שעגלון המלך יאות להתבודד לרגע ב"עלית המקרה" עם אדם שאינו מכירו ואינו בוטח בו. יתכן והם נפגשו קודם לכן, בשמונה עשר שנות שלטון מואב. גם האמירה "דבר אלוהים לי אליך", המקימה את המלך מכיסאו, כנראה נאמרת על רקע קשר קודם, אפילו אינטימי בתכניו, שהתקיים מכבר בין אהוד בן גרא לבין מלך מואב. מעניין לשרטט את קווי המתאר למציאות המתוארת בפרק זה.
עם מות יהושע, ממלכת ישראל לא רק נפרדת לשבטים, אלא גם מתפרקת למצב המוכר כיום במינוח 'מדינה כושלת' (failed state). זהו המצב המוכר מזה שנים בסומליה (ראו תמונה למטה), ולאחרונה הוא מתפשט למדינות נוספות.
במצב כזה, מתהוות ישויות לא מדינתיות, כגורמי כוח על בסיס משפחתי ושבטי. זה היה ככל הנראה מעמדו של אהוד בן גרא כמו שופטים אחרים.
בניגוד למדינה או ממלכה - הפועלים על בסיס מערכת מנגנונית מאורגנת בקבלת החלטות מוסדית - המצב האחר מתאפיין ביוזמה מקומית, בהסתגלות יצירתית למגבלות נסיבתיות ובתעוזה חתרנית. דווקא ההעדר המוסדי ארגוני, הוא המאפשר תעוזת יתר, בפעולה 'מחוץ לקופסה', מתוך מיצוי העדר כתובת לנשיאה באחריות. אם לדוגמה, אהוד בן גרא היה נכשל או נתפס בשעת הרצח, זה היה מתקבל אצל בני ישראל בתגובה חמקנית, כ- 'אירוע-ספורדי', שאיש אינו עומד מאחריו פרט לאהוד עצמו.
בנקודת מבט זו, ספר שופטים - בהגיון הראלי המחולל את הישועה על ידי גיבוריו - מתאר מצב לגמרי חדש במאבקי קיומו של עם ישראל. תם עידן הישועה הפלאית באירועים שמעל לטבע, במצב החדש הנס מגולם במעשה הארצי, והוא מתבטא בעצם התעוזה, ביצירתיות המסתגלת וביכולת למצות באופן אקטיבי את תנאיי המציאות המאפשרים פעולה. יתר על כן, גם תופעת המלחמה משתנה ומתרחבת לממדים חשאיים וחתרניים, דוגמת רצח עגלון מלך מואב, או כפי שנמצא בהמשך בהגיון הפעולה של שמשון, שועלי שמשון כדוגמה לטרור יצירתי.
ההבטחה הגדולה לניצחון על האויבים מכוונת במידה רבה למלחמה בצורתה הסימטרית המוכרת: "יתן ה' את אויבך ניגפים לפניך, בדרך אחד יצאו אליך ובשבעה דרכים ינוסו לפניך" (דברים כ"ח, ז). לפנינו מתרחשות מערכות אחרות, מורכבות ופוסט- מודרניות, בהיותן מובלות מתוך תודעת המגבלות של ישויות לא מדינתיות.
המסר הדרמטי העובר כחוט השני לאורך כל תקופת השופטים כרוך מצד אחד בתיאור אין האונות הכרוכה בהעדרו של כוח מדינתי מאורגן, אך מצד שני מתגלה תושייה הסתגלותית ויצירתית, המובילה לישועה.
ובינתיים, כאשר גם הישועה ארעית בהשפעותיה ובמשכה, מתוארת מציאות המאופיינת במאבק מתמיד ובנקודות תפנית, המתחילות באקטיביות יוזמת של מושיעים, הנוטלים אחריות מתוך הנעה עצמית והתמסרות שליחותית.
מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!
נושאים להעמקה
- ספרו של גרשון הכהן: 'משופטים למלכים: מבוא לתאוריה פוליטית תנ”כית'.
- הרחבת המושג: 'מדינה כושלת'.
- הרחבת המושג, 'הסתגלות'.
- הרחבת המושג 'יצירתיות'.
- להרחבת המושג: 'טרור'.
- הרחבת המושג: 'מלחמה'.
מקורות והעשרה
- פנחס יחזקאלי (2020), תיאורית הצרכים של מאסלו, ייצור ידע, 15/5/20.
- פנחס יחזקאלי (2020), מדינות כושלות וסולם הצרכים של מאסלו, ייצור ידע, 23/6/20.
- פנחס יחזקאלי (2014), הסתגלות, ניהול מסתגל וארגונים מסתגלים, ייצור ידע, 11/4/14.
- פנחס יחזקאלי (2014), טרור, ייצור ידע, 19/7/14.
- פנחס יחזקאלי (2014), מלחמה - אירוע כאוטי שיוצא משליטה, ייצור ידע, 31/5/14.